Innovatieprijs voor gestroomlijnde onderzeeboten

In Coverstory by Tessa HeerschopReageer

Dit jubileumjaar van de Koninklijke Marine staat in het teken van 525 jaar innovatie. Tijdens het Maritime Awards Gala werd voor het eerst de Hengel-Spengler innovatieprijs uitgerijkt voor jong talent. 

De Koninklijke Marine maakt al zo’n 100 jaar gebruik van onderzeeërs. In 1905 werd de eerstge in dienst gesteld. Sindsdien is dit destijds zeer innovatieve type vaartuigen een buitengewoon effectief ‘geheim wapen’ gebleken. Vandaag de dag beschikt Nederland over vier onderzeeboten. De naamgever van de Walrusklasse werd op 25 maart 1992 in dienst gesteld. Na ruim 20 jaar zijn de boten toe aan levensverlengend onderhoud.

Ontwerptool

Van de Mheen heeft in het kader van zijn studie negen verschillende innovatieve energie-opslagsystemen voor op onderzeeboten met elkaar vergeleken. Daarbij heeft hij rekening gehouden met achttien relevante ontwerpeisen, zoals laad en ontlaadsnelheid, infra-roodsignatuur, veiligheid, energiedichtheid etc. Om de effecten van de keuze voor een bepaald energie-opslagsysteem op het ontwerp van onderzeeboten goed en snel door te kunnen rekenen, bouwde hij zijn eigen Submarine Power System Design Tool (SPSDT).

Meteen een beeld

De design tool is voorzien van een Graphical User Interface. Dat betekent dat er gemakkelijk een waarheidsgetrouw aangepast plaatje tevoorschijn kan worden getoverd op basis van aanpassingen aan het systeem. Makkelijk als je wilt zien wat bijvoorbeeld wijzigingen aan de systeemeisen of veranderingen aan de gewenste eigenschappen voor effect hebben op het ontwerp. “De invoervariabelen in het model zijn: payload (bewapening), het maximale volume dat ter beschikking wordt gesteld voor het energieopslagsysteem, het maximaal benodigd onderwaterbereik (nautische mijlen), maximaal benodigde snelheid en geïnstalleerd dieselgeneratorvermogen.”, vertelt Van de Mheen: “De ontwerptool kan gebruikt worden voor modificaties aan de huidige onderzeeboten, bijvoorbeeld de Walrus klasse, maar ook in de beginfase van het ontwerpproces voor nieuwe onderzeeboten.””

Tessa HeerschopInnovatieprijs voor gestroomlijnde onderzeeboten

Reageer