Rotterdam zorgt dat grootste cruiseschip ter wereld kan aanmeren

In Coverstory by Tessa HeerschopReageer

De Rotterdamse haven hoopt dat het aantal aankomsten van cruiseschepen verdubbelt van 30 naar 60 per jaar. Daarnaast worden cruiseschepen steeds groter, waardoor een grotere terminal en aankomststeiger nodig is.

Havenwethouder Jeannette Baljeu en Ronald Paul, COO (operationeel directeur) van het Havenbedrijf zijn trots op de gezamenlijke innovatieplannen van de cruiseterminal. Wethouder Jeannette Baljeu: “De cruise levert een belangrijke bijdrage aan het imago van Rotterdam en versterkt de economie. De modernisering maakt de groei naar 60 cruiseschepen per jaar mogelijk. Door daarnaast meer pakketten met bezoeken aan Rotterdamse attracties aan te bieden kunnen we als stad nog meer profiteren van de cruise.” Ook Ronald Paul, directeur van het Havenbedrijf is enthousiast: “De cruisevaart maakt de stad mooier. Wij vinden het belangrijk dat de Rotterdammers de band met de haven blijven houden ook al verdwijnt die uit zicht. De cruiseterminal helpt ons daar bij.”

Modernisering
Eind jaren negentig werd de Cruiseterminal Rotterdam geopend in de monumentale, voormalige passagiersterminal van de Holland Amerika Lijn. Het pand is sfeervol maar dient nu gemoderniseerd te worden. De investering van € 3,2 miljoen van de gemeente Rotterdam komt voornamelijk ten goede aan de aanpak van de gevel op de eerste verdieping, dakisolatie en inpandige aanpassingen.

De € 3,75 miljoen van het Havenbedrijf wordt besteed aan onder andere een nieuwe loopbrug, aanpassing van de douanezone aan de waterkant en een vitalisering van de algemene representatieruimten binnen. Inmiddels loopt een openbare aanbesteding voor een nieuwe loopbrug. Andere belangrijke aanpassingen zullen zo snel mogelijk in gang worden gezet. Het is de bedoeling dat de modernisering eind 2014 gereed is.

Rotterdamse cruisevaart
Cruiseterminal Rotterdam is sinds 15 jaar gevestigd aan de Wilhelminapier in het centrum van de stad. Het aantal aankomsten groeide gestaag tot zo’n 30 per jaar. Memorabel waren onder andere de doop van de ms Oosterdam en ms Eurodam alsmede de aankomsten van de Queen Elisabeth 2 en de Queen Mary 2. Ze lokten grote groepen Rotterdammers naar de kade om de schepen te verwelkomen dan wel uit te zwaaien.

De populariteit van de cruisevaart stimuleerde de voormalig Nederlandse rederij Holland Amerika Lijn zijn Europees hoofdkantoor in Rotterdam te vestigen. Tegenwoordig arriveren vooral schepen van de ‘Lijn’ aan de Wilhelminapier. Onlangs maakte directeur Mai Elmar bekend dat in 2015 de Duitse rederij Aida op een regelmatige basis gebruik gaat maken van de terminal en het aantal aankomsten zeer waarschijnlijk zal toenemen tot ruim 50.

Cruiseterminal Rotterdam onderscheidt zich van andere West-Europese havens door zijn vestiging in een monumentaal pand middenin het centrum van de grootste haven van Europa. Karakteristiek zijn de shanty-koren die de schepen uitgeleiden. Die sfeer wil de Cruiseterminal ook behouden na de modernisering van de terminal.

Tessa HeerschopRotterdam zorgt dat grootste cruiseschip ter wereld kan aanmeren

Reageer