Wanneer een superjacht met 20 knopen over de oceaan jakkert, wil je als miljonair natuurlijk wel rustig over het dek kunnen lopen. Varen moet zo comfortabel mogelijk en dus zoeken bedrijven naar oplossingen voor het rollen en bonken op de golven. Stabilisators zijn een soort vinnen die aan de zijkant van het schip worden geïnstalleerd. Ze maken contrabewegingen, waardoor het schip stabieler in het water ligt en dus minder beweegt.
De meeste vinnen die ervoor zorgen dat een superjacht minder rolt tijdens het varen zijn hydrolisch. Hierdoor nemen ze veel ruimte in en ze zijn weinig efficiënt. De stabilisator van CMC Marine werkt elektrisch. In 2010 werd een prototype gepresenteerd, waarvan er meteen drie werden verkocht. In 2011 won de innovatie de Dame Design Award. Inmiddels schaffen meer dan 100 superjachten per jaar de vinnen aan.
“Het voordeel van een elektrische vin is dat je niet met olie werkt en de temperatuur beperkt blijft. Daarnaast maken deze stabilisators veel minder lawaai”, aldus Sculati. Ook het onderhoud is volgens hem een stuk minder, wat weer scheelt in de kosten. Grote superjachtmerken als Azimut, Benetti, Sunseeker en het Nederlandse Moonen zweren inmiddels bij de vinnen.
De vinnen maken ene contrabeweging die ervoor zorgt dat het superjacht minder beweegt tijdens het varen. Een computer berekent hoe de vinnen moeten bewegen. De software is dan ook het meest kostbare aan de innovatie. Een nieuwe ontwikkeling is dat de kapitein via een touchscreen op de brug de stabilisatoren kan controleren. Hierdoor kan het onderhoud gecheckt worden via de computer en hoeft het schip niet eerst uit het water.
“De markt wordt echt steeds groter en stabilisators komen steeds meer op. Door de kosten zijn ze nu alleen nog voor superjachten, maar wellicht varen ook motorboten in de toekomst met deze vinnen”, aldus Sculati.