Koning opent aanstaande donderdag de nieuwe sluis in Stavoren

In Coverstory by Tessa HeerschopReageer

Komende vanaf de Friese meren of vanaf het IJsselmeer was de sluis in Stavoren nogal eens een aanslag op het geduld. De sluis was veel te klein voor de grote hoeveelheid verkeer dat zich voornamelijk in het hoogseizoen aandiende. Daar komt met de inmiddels gerealiseerde tweede sluis hopelijk een eind aan! Dankzij een ruime knik in de sluiskolk kunnen pleziervaarders gemakkelijk manoeuvreren in de sluis. Wie afmeert of de sluis vanaf de wal bezoekt, is welkom in een ontvangstruimte. De ruimte tussen de twee sluizen is ingericht als verblijfgebied, heerlijk om daar op een drukke dag te vertoeven om te zien wat er allemaal gebeurt.
Behalve ruim en gastvrij is de tweede sluis groen, open en energieneutraal. De sluiskom is begroeid met gras en riet, waardoor deze aandoet als een natuurlijke afmeerplaats. Een jachthaven in het klein. Zonnepanelen op het bedienings- gebouw en op een carport leveren de energie voor alle bedieningsinstallaties en andere elektronica.

Een paar feiten op een rijtje:

  • De nieuwe sluiskolk krijgt een lengte van 65 meter.
  • De breedte varieert van 7 tot 18 meter.
  • De diepte varieert van 2,60 tot 3 meter.
  • Voor de realisatie van het sluiscomplex moet zo’n 20.000 m3 grond worden verzet. Dit is goed voor zeker 1000 geladen vrachtwagens.
  • In de nieuwe sluis wordt ca. 90 meter aan drijvende steigers aangelegd.
  • De doorvaartbreedte van beide sluishoofden is 7 meter.
  • Bij de sluis wordt een parkeerterrein met 25 parkeerplaatsen aangelegd. Verder komt er een carport voor 6 parkeerplaatsen, 1 busparkeerplek, 2 kiss ’n go-plekken (tút ’n d’r út) en 1 fietsoplaadpunt.
  • Het bediengebouw biedt plaats aan 4 werkplekken.
  • In het sluiscomplex komt 150 m2 aan zonnecellen.
  • Inclusief 20 jaar onderhoud kost het project 19.500.000 euro.

 

Tessa HeerschopKoning opent aanstaande donderdag de nieuwe sluis in Stavoren

Reageer