De boot is uniek door het toepassen van een uniek en simpel Nederlands principe: fietsen. De zonneboot heeft geen klassiek roer achterop, maar sturen gaat door de voorste draagvleugel te draaien. Dit systeem houdt de boot stabiel als de draagvleugels de romp uit het water tillen. Om te voorkomen dat de boot omvalt compenseert de bestuurder de val door de richting in te sturen waarin de boot dreigt te vallen. Net als hoe een fiets werkt.
Door deze manier van varen kunnen de draagvleugels extreem klein zijn en heeft de boot net zoveel waterweerstand als een mensenhand die in het water steekt. Mede door het lichte gewicht van totaal ongeveer 100 kg kan de boot een topsnelheid bereiken van 40 a 45 kilometer per uur. Met deze snelheid mikt het team op het winnen van de wereldtitel.
Tweeëndertig studenten bouwden de boot speciaal voor de DONG Energy Solar Challenge, de World Cup For Solar Powered Boats van 28 juni tot en met 5 juli 2014. Om de race te winnen hebben de studenten uitgebreid onderzoek gedaan naar de beste, snelste en lichtste materialen. Een jaar lang werkten teams op verschillende onderdelen van de boot. Er bestonden teams voor de romp, stabiliteit, dynamica en elektronica. De studenten komen allen van een andere opleiding, waardoor veel expertises bij het ontwerp en de bouw samenkwamen. Door het maken van een zonneboot wil het solar team de wereld laten zien wat er mogelijk is met zonne-energie.
Het is niet de eerste keer dat het TU Delft Solar Boat Team een solar boat bouwt. Sinds 2006 doet elke twee jaar een nieuw team van de universiteit mee aan de DONG Energy Solar Challange. Dit jaar varen de teams zo snel mogelijk van Blauwestad naar Leeuwarden. Het TU Delft Solar Boat team heeft de race al twee keer gewonnen en is daarmee recordhouder. De DONG Energy Solar Challenge is van 28 juni tot en met 5 juli 2014.