Bij Wubbo Ockels werd zes jaar geleden een niertumor geconstateerd die met succes werd verwijderd. De niercelkanker keerde echter terug en dit keer met uitzaaiing naar de longen. De kanker bleek onoverwinnelijk en op 68-jarige leeftijd overleed Wubbo Ockels op 18 mei 2014.
Ruimteveer Challenger
Nederland kent Wubbo Ockels als de eerste landgenoot in de ruimte. Na zijn middelbare school studeerde hij natuur- en wiskunde in Groningen, waar hij cum laude slaagde. Vervolgens deed hij vanaf 1973 onderzoek aan het Kernfysisch Versneller Instituut, waar hij zich onder meer bezighield met het verval van gammastralen in nucleaire systemen.
In 1978 selecteerde de European Space Agency (ESA) hem voor het spacelabprogramma. Na een astronautenopleiding tot missiespecialist in 1980 en 1981 aan het Lyndon B. Johnson Space Center in Texas, mocht hij in 1985 als eerste Nederlander de ruimte in. Ockels maakte van 31 oktober tot en met 6 november 1985 een vlucht door de ruimte met het ruimteveer Challenger.
Duurzame wereld
Na zijn verblijf in de ruimte zette Ockels zich in voor een duurzamere wereld. Zo vond hij onder meer de laddermolen uit, waarmee op grote hoogten windenergie kan worden opgewekt. Ook was hij adviseur bij het zonneautoproject Nuna. ‘Zijn’ team won keer op keer de Solar Challenge in Australië, bedoeld voor auto’s die volledig op zonnekracht rijden. Daarnaast kwam hij geregeld in het nieuws met zijn ecovriendelijke hightech zeiljacht de Ecolution en de Superbus, een bus die tussen de 150 en 250 kilometer per uur zou moeten kunnen rijden.
De astronaut en wetenschapper kreeg ook maatschappelijke waardering voor zijn prestaties. Na zijn ruimtereis werd hij benoemd tot officier in de Orde van Oranje-Nassau. In 2004 eindigde hij op de 75e plek in de verkiezing van de Grootste Nederlander. Ook heeft de Internationale Astronomische Unie een planetoïde, 9496 Ockels, naar hem vernoemd.
Ecolution 84
In 2003 ontstond bij Wubbo en Joos Ockels het idee om duurzaamheid te combineren met hun droom, het bevaren van de wereldzeeën met een zeilschip waarop ook heel comfortabel te wonen en te leven is. Het opwekken van de energie door het schip zelf was de leidende gedachte en dat veiligheid bovenaan moest staan als je het avontuur begint onderkende Wubbo als geen ander. Dat betekent werken met onafhankelijke backupsystemen.
Ecolution is een energie-autonoom zeilschip geworden, die door 2 personen te bezeilen is en 4-6 gasten kan meenemen. Karaktervol en stoer maar wel voorzien van innovaties op gebied van energiewinning, energieopslag en zeilvoering. Een schip veilig als een oceaanstomer op zee en met huiselijk comfort in de haven.
Zeiljacht Ecolution heeft als motto en leidraad AUTONOMIE en wil een demonstratief en educatief voorbeeld zijn voor de interesse, de acceptatie en de mogelijkheden voor een duurzame ontwikkeling op aarde, zo schrijft Ockels op zijn website. Een schip dat zo min mogelijk fossiele brandstof gebruikt!
Autonomie wordt bereikt door tijdens het zeilen substantiële energie te generen en wel zodanig dat er 3-5 zeildagen nodig zijn om drie weken tot één maand comfortabel te kunnen leven aan boord. Alle energie wordt opgeslagen in accu’s die mede de ballast van de boot zijn.
De Ecolution is voorzien van een Aerorig tuig. Een Aerorig wordt gekenmerkt door een draaiende ongestaagde mast en een gefixeerde giek die doorloopt tot de voorstag waarop de fok zit. Deze rigging wordt in de zeilwereld beschouwd als een tuig dat met name bedoeld is voor die grote toerschepen die slechts door één of twee personen bemand worden. Het is namelijk gemakkelijk te bedienen omdat het uitgaat van de gedachte van een ‘single-handed-operation’ en gebruik gemaakt wordt van elektrische ‘drum-winches’ voor de controle van de zeilstand.
Om het grootzeil één geheel met het vleugelprofiel van de mast te blijven vormen, kunnen de gieken van de Ecolution ook nog t.o.v. de mast 35 graden worden gedraaid om een optimale airflow te krijgen. Aan de giek zijn twee elektrische lieren geplaatst met extra blokken zodat onder verschillende hoeken alle lijnen kunnen worden doorgezet.
Voor de zeilvoering zelf is gekozen voor een volledig doorgelat zeil met een totaal zeiloppervlak van 290 m2. Beide zeilen zijn met een enkele schoot te bedienen met behulp van elektrische lieren. De voorzeilen zijn zelfkerend en voorzien van een rolreef. Alle functies voor het hijsen/zetten en trimmen van de zeilen worden “single handed” elektrisch bediend. De constructie van de twee koolstofvezel masten (Lorima) van elk 24 meter hoog is bijzonder stijf. Daarom zijn, voor extra veiligheid tijdens extreme omstandigheden, diamantstagen aangebracht. De masten op Ecolution hebben een vleugelprofiel en draaien 180 graden. De gieken meten elk 7 meter achter de mast en meer dan 3 meter voor de mast.
Het jacht werd gebouwd in Groningen bij No limit Ships. Na de tewaterlating vernielden vandalen het schip waardoor het bijna zonk. Jen Wartena, directeur van jachtenbouwer Icon Yachts in het Friese Harlingen, sloot vandalisme uit. Een harde schop tegen de romp van een schip zo groot als de Ecolution is niet genoeg om het tot zinken te brengen, aldus Wartena. „En met een rotje kom je er ook niet. Je hebt wel verstand van zaken nodig wil je een 25 meter lang zeilschip naar de bodem krijgen.” De Ecolution was gebouwd om wereldzeeën mee te bevaren en zinkt dus niet zomaar, stelt hij. „De romp van zo’n schip bestaat, uit veiligheidsoverwegingen, over het algemeen uit compartimenten. Als er eentje lek is, blijft een boot nog makkelijk drijven.”
Of het om een persoonlijke aanval op Ockels ging door personen die het niet eens waren met zijn opvattingen over duurzaamheid, durft hij niet te zeggen. „Maar heel Nederland weet dat mijn naam aan dit schip verbonden is, dus het voelt wel als dusdanig,” meldde hij in december 2010.
Ockels schreef in zijn laatste dagen een brief aan de mensheid, waarin hij pleit voor een nieuw denken, een nieuw leven. Lees hier de brief.