Beter met de boot naar Brabant

In Coverstory, Motorboten by Tessa HeerschopReageer

De investering van 1,5 miljoen is relatief klein, maar kan toch veel betekenen voor Zuid-Nederland. Met het geld worden centrale bedieningspunten van sluizen en bruggen geüpdate, zodat deze beter werken. Daarnaast wordt de vaarroute Veghel-Eindhoven verbeterd, waardoor er twee keer grotere schepen van het kanaal gebruik kunnen maken. Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant, gemeenten en het bedrijfsleven werken samen aan het project.

460 vrachtwagens per dag van de weg

De maatregelen zijn in eerste instantie voor de binnenvaart bedoeld, waardoor er 460 vrachtwagens per dag van de weg verdwijnen. Bijkomend voordeel is dat ook de pleziervaart nu beter door Brabant kan varen.

Nooit meer wachten

Met de eenmalige investering voorkomt de provincie dat het bedieningsniveau van de Brabantse sluizen en bruggen wordt versoberd en de bereikbaarheid over water onder druk komt te staan. Het geplande beperken van de bedieningstijden van de sluizen en kanalen staat haaks op de inspanningen die het Rijk, de regio en het bedrijfsleven leveren om de vaarwegen te verruimen. Voor de pleziervaart betekent dit ook dat het lange wachten bij sluizen en bruggen verleden tijd is.

Werken aan kanalen

Zuid-Nederland werkt aan de Zuid-Willemsvaart, Wilhelminakanaal en het Beatrixkanaal tussen Veghel en Eindhoven. Door relatief eenvoudige maatregelen als het verruimen van bochten en het verstevigen van oevers en bodem wordt het kanaal geschikt voor twee keer langere schepen. Het betreft een project uit het Beter Benutten-programma waarmee door aanpassingen de beschikbare infrastructuur beter benut kan worden om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren. De werkzaamheden zijn begin 2014 gestart en zijn in 2015 gereed.

Koppelverbanden

De schepen die er straks mogen varen zijn koppelverbanden van 110 meter die 900 ton mogen vervoeren in plaats van de huidige 63 meter met een laadvermogen van 550 ton. Dit vraagt een aanpassing van het traject om er te kunnen varen, bochten te nemen en aan te meren. Een groter schip vervoert dan een vracht van maar liefst 36 vrachtwagens. Zestien watergebonden bedrijven in Brabant (BERZOB) spannen zich in om vanaf 2015 meer vracht over het water te vervoeren waardoor dagelijks zo’n 460 vrachtauto’s van de weg verdwijnen. Dat scheelt aanzienlijk aan drukte op het wegennet.

Pleziervaart

Door de grotere schepen en extra drukte op de vaarwegen wordt het wel extra oppassen voor de pleziervaartuigen. Maar dat staat in schril contrast met de verbetering van de openingstijden van sluizen en bruggen. Hierdoor wordt het varen in Brabant een stuk aangenamer.

Tessa HeerschopBeter met de boot naar Brabant

Reageer