De Volvo Ocean 65 ligt in de haven van Scheveningen en wordt deze week getest op de Noordzee. Het team van Brunel is zo goed als rond. De bemanning bestaat vanaf de editie 2014-15 uit 8 zeilers en een mediaman, 2 zeilers minder dan in voorgaande races. De mannen zijn een bepaald slag volk. Ze zijn professioneel, een beetje stug en erg op zichzelf. Het zijn geen mannen die naar de kroeg gaan om een praatje te maken, maar liever de sportschool inlopen om even flink te trainen.
Nederlands Team
Team Brunel bestaat uit drie Nederlanders: Bouwe Bekking, Gerd-Jan Poortman en de mediaman (nog niet duidelijk wie, maar wel een Nederlander), de Deen Jens Dolmer, de Australiër Andrew Cape en de Spanjaard Pablo Arrarte. Waarschijnlijk komen er nog twee Spanjaarden en een Litouwer aan boord. Olympisch zeiler Pieter Jan Postma solliciteerde ook voor de baan van wereldzeiler, maar heeft te weinig ervaring met grote boten.
Megamast
Het Volvo Ocean 65 zeilschip is niet zomaar een boot. De 20.37 meter lange boot heeft een mast van maar liefst 30,3 meter, het grootzeil heeft daarmee een oppervlakte van 163 vierkante meter. En dat merk je! We varen de haven van Scheveningen nog niet uit of de boot vangt al wind. En wanneer je dan net even je tas aan het wegleggen bent in het vooronder, merk je dat direct. De boot helt direct en uw verslaggeefster moet zich vasthouden aan de bedden om niet om te vallen.
Aan dek is het een prachtig uitzicht. Het zeilschip vaart aan de wind met het zeil over stuurboord en met windkracht vier haalt ze snel 17 knopen en harder. We zijn met ongeveer tien mensen aan boord en iedereen houdt zich goed vast, want het gaat hard en je kunt niet recht lopen over dek. Hoe houden de 8 bemanningsleden dit wekenlang vol, vragen we ons hardop af.
Achter het stuur
Maar dan mag uw verslaggeefster achter het stuur. Je staat op een verhoogd plankje en in eerste instantie is het wel even wennen, want het schip gaat zo hard en is zo sterk, dat je bang bent om te slaan. Bij zo’n groot schip zou je verwachten dat je hard moet sturen, maar niets is minder waar. Het lijkt alsof de Volvo Ocean 65 stuurbekrachtiging heeft. Slechts een klein tikje naar stuurboord of bakboord is genoeg om haar van koers te wijzigen. Je moet behoedzaam sturen en goed letten op de wind, maar in principe gaat het varen soepel. Het is geweldig achter het roer en geeft een vreemd gevoel van macht. Helaas is schipper Bouwe Bekking vandaag niet aanwezig, maar de Spaanse stuurman Pablo Arrarte houdt alles goed in de gaten. Al snel varen we voorbij een boorplatform voor de kust van Scheveningen en is het moeilijk voor te stellen dat we ooit nog bij de kust terugkomen. ‘
Een gevoel van vrijheid, geluk en avontuur overspoelt je terwijl je over de wilde Noordzee kijkt. Even ben je jaloers op de mannen en wil je alles opgeven om mee te gaan.
Maar het leven van een Volvo Ocean Race-man is niet makkelijk aan boord. De mannen zitten in een project van twee jaar lang trainen en weg zijn van huis. De race zelfs start 4 oktober 2014 en duurt negen maanden. Daarin worden 37.000 nautische mijl afgelegd en tien havens aangedaan, waaronder een pitstop in Den Haag.
De zeilers grappen graag over hun baan, zie bijvoorbeeld onderstaande video:
Zwart hol
Het minst comfortabel is nog wel ‘het zwarte hol’, oftewel de binnenruimte van het schip. De hele boot is van epoxy gemaakt en dat is van nature zwart. Een ‘normale’ zeilboot zou je vanbinnen wit verven, zodat je optisch meer ruimte hebt en meer kan zien. Maar verf kost gewicht en dus is hierop bespaard. Bovendien kun je sneller iets repareren, als je niet eerst een verflaag moet wegschuren. Gevolg is wel dat de boot pikzwart is vanbinnen. En dan is er ook nog eens geen normaal licht aanwezig. De mannen werken met mijnbouwlichtjes op hun voorhoofd of rood licht. Op die manier wordt je ’s nachts niet verblind door helder wit licht, maar blijven je ogen intact. Tenminste, dat is de uitleg.
Spartaans
De ruimte heeft een kleine wasbak, een mini-wc voor de grote behoefte (plassen doe je vanaf het achterdek in zee), een klein bureau voor de mediaman en opklapbare bedden om een dutje te doen tijdens de vier uur rust. Want dat is het ritme tijdens de soms drie weken durende etappe: Vier uur op, vier uur rust. En rust betekent niet direct slapen, want eerst moet het zeilpak uit en vaak moeten er ook dingen gerepareerd worden. Dus twee uurtjes slaap is meestal de max. Daarna verblijft het Team twee weken in een haven, waarbij de zeilers ongeveer vier dagen vrij krijgen. In die tijd kunnen ze hun familie/vrienden/partners laten overvliegen voor wat quality time.
Geweldig
De mannen moeten behoorlijk wat opgeven voor hun baan, maar krijgen daar ook veel voor terug. Het moet geweldig zijn om met zo’n stoer zeilschip de wereld over te gaan. Nieuwe havens, nieuwe bestemmingen, maar ook de urenlange tochten op zee zijn een ervaring die veel mensen weleens willen meemaken.
Strijden om de eerste plek
Met zeven boten strijden de zeilers om de eerste plek. Want wie vooraan ligt, krijgt de meeste media-aandacht en daar is het de sponsors natuurlijk om te doen. Team Brunel wordt voor 50 procent gesponsord door zakelijk dienstverlener Brunel en verder het meeste in natura door 25 andere Nederlandse bedrijven, waaronder Robeco en Lucky Dive Center Rotterdam.
Gaastra
De zeilpakken komen van Gaastra Sportswear en zijn niet zomaar uit de winkel gehaald. De speciale Gore Tex-pakken zijn op maat gemaakt en verschillen per etappe. Logisch, want in de koude Atlantische Oceaan heb je een ander pak nodig dan rond de tropische wateren van Australië. De pakken zijn niet alleen waterdicht en comfortabel, maar ook per persoon aangepast op lengte en persoonlijke voorkeuren. Zo wil de een wat meer ruimte in het kruis als hij gaat zitten en de ander wat kortere mouwen. Kleine verschillen, maar die voor de zeilers erg belangrijk zijn. Hoeveel de pakken gekost hebben kan Gaastra niet zeggen, omdat ze écht custom made zijn, maar dat er veel man-uren inzitten is wel duidelijk.
Winning Team
Team Brunel is duidelijk een winning team. De mannen hebben jarenlange ervaring en bijna allemaal al vaker de loodzware Volvo Ocean Race gezeild. Het schip zeilt perfect en de mannen zijn relaxt, maar toch geconcentreerd aan boord. Het zou geweldig zijn als Nederland met dit team de wereldrace wint. De laatste pitstop voor de finish is volgend jaar in Den Haag, dus hopelijk kunnen we dan vast de champagne openen en vieren dat er een zege aankomt.