Varen met nieuwe Formule 1-bootjes op de Utrechtse grachten

In Boottest, Coverstory by Tessa HeerschopReageer

De Drent Fred Hulshoff ontwierp de futuristische bootjes ongeveer acht jaar geleden. Een grote kano zaagde hij in tweeën en erachter monteerde hij een buitenboordmotor. De eerste gemotoriseerde kano was een feit.

Bijzonder ontwerp

Hulshoff besloot om professioneel aan de slag te gaan en een echte boot te maken. Dat was echter nog niet zo makkelijk. Als oud-technicus had hij wel ervaring met het bouwen van dingen, maar een mal maken voor een gekeurd bootje was toch echt iets anders. Uiteindelijk vond hij een oude smid die als skelterbouwer wel wist hoe je een frame in elkaar last dat vanaf het stuur (dat van een spelcomputer kwam) naar de buitenboordmotor liep. Het model voor het bootje kwam van een oude Formule 1-bouwer die helaas niet meer leeft. De eerste boot kostte door al het maatwerk bijna 15.000 euro, maar de boten die daarop volgden waren inmiddels in prijs gezakt naar 1895 euro.

Geen verkoop

Fred liet drie boten bouwen. “Helaas ben ik wel goed in het verzinnen van een nieuw idee, maar niet goed in marketing. Ik wist maar één boot te verkopen en bleef met twee andere zitten.” De boot verkocht hij aan Pekela Boten, dat vorig jaar stopte. En zo kwam de Utrechtse ondernemer Regillio Colin in beeld. Zijn neef Marvin had al jaren het idee om iets te doen met een lege ruimte aan de werf in Utrecht, het liefst ging hij waterfietsen verhuren. Marvin besloot te googlen op ‘klein bootje te koop’ en kwam zo op de boten van Pekelaar. Hij wist zijn neef over te halen om de gemotoriseerde kano op te kopen tegen een zacht prijsje. Maar een boot kopen is één ding, ermee omgaan een ander. Hij zocht daarop contact met Fred. “Ik vond het wel een beetje vreemd”, zegt Fred aan de Oudegracht, “ik hoorde een Surinaams accent aan de lijn en Marvin vroeg me of ik meer bootjes kon bouwen. Ik snapte er niks van.”

Gouden greep

Uiteindelijk bleek het een gouden greep. De familie Colin liet onder leiding van Fred zes boten bijbouwen en huurde de leegstaande ruimte aan de Oudegracht in Utrecht. Fred komt ieder weekend klussen en legt de mannen uit hoe de boten werken. Voor 17 euro per uur worden de varende Formule 1-bootjes verhuurd aan toeristen en belangstellenden. De boten zijn alleen in Utrecht te huur. “Alleen Regillio mag boten bijmaken, verder niemand anders. Ik wil dat het exclusief blijft”, aldus Fred.

Varen

Tijd om te varen met een felrode boot. “Kijk, je kunt heel makkelijk het stuur draaien met één vinger”, laat Marvin zien. Deze journaliste is boten van een half miljoen euro gewend en denkt dat er stuurbekrachtiging op het bootje zit, dat is echter niet het geval. Maar als een gek in paniek naar de kant gaan sturen, blijkt ook geen succes. Een elektrische motor is stil en zuinig (varen kost slechts 30 cent elektra per uur), maar ook lastig. Omdat de motor niet veel vermogen geeft, kun je niet makkelijk sturen. Maar met geduld is alles aan te leren en na twee bruggen varen op de Oudegracht zit uw verslaggeefster stabiel in de kano. Op volle kracht varen met 8 km/per uur is geen aanrader, omdat de motor dan toch wat geluid maakt en de boot lastig bestuurbaar wordt. Maar op standje vier gaat het prima. Alleen moet je dan niet van die stoere lefgozers hebben die met blote bast in hun speedboot voorbij komen racen. Met de heftige golfslag lig je zo tegen de kant. Gelukkig kan de boot er tegen en is het bijna onmogelijk om te kapseizen. Door het gewicht van de accu voorin en je eigen gewicht op de stoel achterin, ligt de boot stabiel in het water.

Venetiëroute

Na de drukke Oudegracht en de Singel, sla ik linksaf de Nieuwegracht op. Ik vaar een oase van rust binnen. De Nieuwegracht is smal en er zijn hier geen kroegen of winkels. Het is een stedelijke paradijsje, waarbij de stilte van de elektromotor een groot voordeel is. Zo helemaal alleen op het water tussen alle kleine pittoreske bruggetjes waan ik me in mijn eigen stad even op vakantie. De tijd staat stil, ik ben alleen met de natuur en vergeet de beslommeringen van alledag. Het liefst vaar ik met snelheid en adrenaline, maar zo rustig in je eentje een stad verkennen is ook een prachtige ervaring.

Singel

Na de rustige Nieuwegracht volgt de Drift, maar daarna moet je toch de Singel weer op. Hier is de stroming sterker en zijn er weer grotere boten op het water. Dat merk je direct. Deze varende kano is perfect voor de rustige grachten, maar minder geschikt voor dit drukke water. Gelukkig hoef je niet lang over dit stuk en kom je snel weer op de Oudegracht, waar blijkt dat het bootje behoorlijk wat bekijks heeft. Vanaf de terrassen op de werf nemen mensen foto’s en vragen ze waar je dit opzienbarende bootje kunt huren. Het is gezellig om even een praatje te maken met de mensen en daarna weer rustig verder te varen.

Conclusie

Na een uur varen ben ik terug aan de Vismarkt, waar See You Later gevestigd is. Fred en Marvin staan ongeduldig aan de kant: “Wat vond je ervan?!” Ik kan eerlijk zeggen dat ik het een geweldige tocht vond. Het is zeker aan te raden om de Venetiëroute in Utrecht een keertje te varen met het bootje. Het is niet duur, duurt een uurtje, maar geeft je wel het gevoel dat je er helemaal tussenuit bent. Ook de vriendelijkheid van Fred, Marvin, Regillio en de andere medewerkers helpt daar aan mee. Je merkt dat dit een jong bedrijf is, er passie is voor boten en varen en de mannen dit doen vanuit een goed hart. Nu maar hopen dat het een succes wordt en een vast begrip in Utrecht.

Huren

Een bootje huren kan bij See You Later in Utrecht, Vismarkt 21 (Vanaf de Domtoren naar de Mariaplaats lopen, bij de brug rechts onderaan de gracht. Reserveren niet noodzakelijk).

Tessa HeerschopVaren met nieuwe Formule 1-bootjes op de Utrechtse grachten

Reageer