Watersportbeurs Hiswa 2015 heeft gisteren haar deuren geopend in de Rai Amsterdam. De beurs verwacht tot en met zondag meer dan 25.000 bezoekers. Nautica bezocht de opening en maakte een fotoreportage. Botentv maakte een video met een sfeerimpressie.
De beurs bestaat uit acht ‘eilanden’: Hiswa shop, sloep, klassiek, unique, speed, zeilen, funsport en onderdelen&accessoires. Daarnaast zijn het zeilpaviljoen, het innovatielab en het demoplein erg populair.
Klein
Wat vooral opvalt is dat de beurs erg klein overkomt. Geen grote motorjachten en hoewel overal de champagne op tafel staat, geen extreem luxe boten en geen patserig publiek. De blingbling is door de crisis verdwenen. En dat terwijl juist nu de botenverkoop weer in de lift zit.
De crisis begon in 2008, maar de meeste bouwers hadden hun ordeportefeuille nog gevuld tot 2010. Daarna zakte de economie in elkaar en werden boten massaal op de tweedehandsmarkt gedumpt. Gevolg: mensen die een boot wilden, kochten goedkoop een tweedehands model. Dit jaar trekt echter de verkoop van nieuwe boten weer aan, omdat de tweedehands boten zijn verouderd. Het verschil tussen de kwaliteit van een tweedehands van minstens vijf jaar oud en een nieuwe boot is voor veel watersportliefhebbers te groot geworden. Bovendien is elektrisch varen helemaal ingeburgerd. Moest de Hiswa voorheen een heel paviljoen inrichten en praten als brugman om uit te leggen dat dit de toekomst was, nu vragen mensen er zèlf om. Vooral het feit dat je in Nederland op veel plaatsen slechts mag varen met een stille elektrische motor, zorgt ervoor dat kopers bewust op zoek gaan naar een duurzaam bootje. Gelukkig zijn de motoren van tegenwoordig zó sterk, dat je niet bang hoeft te zijn bij de eerste de beste windvlaag met je fluistersloep in het riet te verdwijnen.
Botencowboys
Goed nieuws dus voor de verkopers, maar ze zijn nog voorzichtig. Stiekem zijn sommige familiebedrijven wel blij dat het kaf van het koren gescheiden is en de ‘botencowboys’ zijn verdwenen. Dat waren werfjes die slechts 1 boot per jaar maakten op aanvraag en daar de hoofdprijs voor vroegen. De kwaliteit liet zich raden. Op de Hiswa staan slechts de grote merken, die zichzelf bewezen hebben. Voor de bezoeker die vaker is geweest, wordt de beurs daar wel een beetje ‘flauw’ van. Weer diezelfde botenmerken en weinig vernieuwends. Maar een vriend die nog nooit op de beurs is geweest, kijkt zijn ogen uit.
Hip
Vooral de ‘kapjes’ zijn hip dit jaar. Mensen willen overdekt kunnen varen met hun sloep en willen daarom een buiskap op het vaartuig. Daarnaast is de wc aan boord in opkomst. Even naar de kant om te plassen; dat wil de moderne mens (lees: nette vijftigplusser) niet. Liever onhandig aan boord op een chemisch toiletje even snel de behoefte doen, dan met de billen tussen de brandnetels zitten. Dus wordt vol trots de natte cel getoond op de Hiswa.
Antiek
Voor de echte scheepsliefhebbers heeft de Hiswa hal 5 ingericht met varend erfgoed, verenigingen en andere maritieme aanverwanten. Blikvanger is de witte Lemsteraak Martina Maria. De eigenaar is aanwezig en vertelt vol trots over zijn redelijk nieuwe schip. De boot is prachtig ingetimmerd en doet klassiek aan. We durven niet te vragen hoeveel de bouw heeft gekost, maar het feit dat de Gulden Draeck van prinses Beatrix ook van dit type is, zegt wel wat. Bij Beatrix mogen we niet aan boord, bij mijnheer Van Esch wel. De platbodem is dus zeker een bezoekje waard.
Waterbak
Wat dit jaar mist is de grote waterbak meteen in hal 2 tegenover de ingang. Er is wel een waterbak voor kinderen en een iets grotere bak voor SUPpers, maar die liggen helemaal achterin. De funsports zoals flyboarden, kunnen dit jaar dus niet gepresenteerd worden. Buiten in de plas achter de Rai liggen wel een paar zeilbootjes voor kinderen klaar, maar er werd gisteren nog niet actief mee gevaren. Wellicht is dat iets voor in het weekend, wanneer er meer kinderen vrij zijn van school en mee mogen met hun ouders.
Boot van het jaar
Hiswa verkoos de Korvet 14 CLR tot ‘motorboot van het jaar 2015’ en de Saffier SE 33 tot ‘zeiljacht van het jaar 2015’. Beiden zijn te bewonderen in hal 4, samen met de andere genomineerde boten. Vooral de Saffier is echt een pareltje, waar je zeker even wil kijken, zo vond ook de jury. Juryvoorzitter Hugo van Wieringen, tevens eigenaar van jachtontwerpburo Azure Naval Architects, over de Saffier Se 33: “Geen goedkope boot maar alle details zijn goed ontworpen en perfect gebouwd, en uitmuntende zeileigenschappen”. De andere genomineerde boten waren de Winner 8, Beneteau Oceanis 35 en de Pointer 25.
De jury koos de Korvet 14 CLR als Motorboot van het Jaar. Van Wieringen: “Goed geslaagde combinatie van een zeewaardig schip en ook snel als je wilt. De Korvet heeft een erg leuke indeling en is mooi gebouwd.” Naast de Korvet 14 CLR waren ook de Aquanaut Andante 438, de Steeler Panorama Flatfoor 46, de Vedette Hollander Trend 32 en de XO 270 RS Front Cabin genomineerd voor de prijs.
Vriendelijkheid
Bij de stands zijn de verkopers vriendelijk, maar je wordt soms wel genegeerd. Zo krijgen we het niet voor elkaar om met iemand te spreken bij de stand van Seafury. Terwijl ze daar toch met een handvol mensen rondlopen. Zelfs als we een beetje gaan ‘hangen’ bij de bar, komt er niemand op ons af. De verkopers praten liever met elkaar, dan met de klanten. Hetzelfde overkomt ons bij Antaris. Gelukkig staan er ook werven die wèl hun boten willen verkopen, zoals Prins Watersport met de merken Stout en Corsiva.
Hiswa Rai
Watersportbeurs Hiswa Rai wordt van 11 t/m 15 maart 2015 georganiseerd in de Rai Amsterdam. Meer dan 175 exposanten zijn aanwezig bij de indoorbeurs, waarvan het overgrote merendeel uit Nederland komt.
Video
Botentv maakte een overzichtsvideo van het evenement:
Fotoreportage van de Hiswa Rai Amsterdam 2015: